توصیه های گرافیکی

اولین ایستگاه‌ برخورد‌ مخاطب‌ با‌ کتاب،‌ روی‌ جلد‌ است.‌ روی جلد‌ باید‌ بتواند‌ تعریفی‌ درست‌ ا...

بازدید :680
يکشنبه 12 شهريور 1396زمان :12:26
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5

مهرداد‌ کشتی‌ آرا‌ شروع‌ پروسه‌ طراحی‌ جلد‌ کتاب‌ را‌ اینگونه‌ بیان‌ می‌کند:‌ ناشر‌ متن‌ کتاب‌ و‌ اطلاعاتی‌ از‌ قبیل‌ قطع‌ کتاب،‌ تعداد‌ صفحات،‌ نوع‌ صحافی‌ و ‌ ‌را‌ در‌ اختیار‌ طراح‌ قرار‌ می‌دهد اگر ناشر هم زبان طراح نباشد، سفارش ترجمهمی تواند کارساز باشد، ‌ تا‌ طرح‌ جلد‌ براساس‌ آن‌ توسط‌ طراح‌ گرافیک انجام‌ شود.‌ طراح‌ متن‌ کتاب‌ را‌ می‌خواند‌ و‌ با‌ توجه‌ به‌ اطلاعات‌ و‌ دانش‌ گرافیک‌ خود،‌ تصویری‌ را‌ که‌ ممکن‌ است‌ برگرفته‌ از‌ مهم‌ترین‌ بخش‌ کتاب‌‌ یا‌ به‌ گونه‌ای‌ بیانگر‌ محتوی‌ و‌ پیام‌ کتاب‌ باشد،‌ یا‌ به‌ خواننده‌ کمک کند‌ که‌ در‌ جریان‌ کتاب‌ قرار‌ گیرد،‌ برای‌ جلدکتاب‌ طراحی‌ می‌کند .
به‌ طور‌ مثال‌ اگر‌ تصویر‌ یکی‌ از‌ شخصیت‌های‌ کتاب‌ روی‌ جلد‌ کشیده‌ شود‌ و‌ خواننده‌ این‌ تصویر‌ را‌ روی‌ جلد‌ ببیند‌ و‌ شروع‌ به‌ خواندن‌ کتاب‌ ‌کند‌ خود‌ به‌ خود‌ آن‌ شخصیت‌ داستان‌ و‌ چهره‌ قهرمان‌ را‌ تجسم‌ می‌کند‌ و‌ به‌ این‌ ترتیب‌ ارتباط‌ نزدیک‌تری‌ بین‌ متن‌ کتاب‌ و‌ خواننده‌ برقرار‌ می‌شود .‌ ‌
در‌ بعضی‌ موارد‌ طراح‌‌ از‌ تایپوگرافی‌ برای‌ طرح‌ روی‌ جلد‌ بهره‌ می‌برد‌ که‌ در‌ این‌ حالت‌ نیز نوشته‌ باید‌ مناسب‌ حال‌ و‌ هوای‌ متن‌ کتاب‌ باشد. گاهی‌ ممکن‌ است‌ که‌ طراحی سایت جلد‌ برای‌ کتاب‌های‌ علمی‌ باشد‌ در‌ اینجا‌ طراح‌ می‌خواهد‌ نشان‌ دهد‌ که‌ موضوع‌ این‌ کتاب‌ با‌ سایر‌ کتاب‌ها‌ متفاوت‌ است‌ این‌ کتاب‌ شیمی،‌ فیزیک،‌ ریاضی‌ یا‌ هندسه‌ است.‌ این‌ها‌ مسایل‌ اولیه‌ای‌ است‌ که‌ طراح‌ هنگام‌ کار‌ کردن‌ بر‌ روی‌ جلد‌ باید‌ آنها‌ را‌ بداند .
کشتی‌ آرا‌ می‌گوید‌ که‌ طی‌ چند‌ سال‌ فعالیتی‌ که‌ با‌ ناشران‌ گوناگون‌ داشته،‌ آنها‌ انتظار‌ دارند‌ طراح‌، جلدی‌ ارایه‌ دهد‌ که‌ فقط‌ به‌ فروش‌ بیشتر‌ کتاب‌ بیانجامد. هرچند‌ که‌ منکر‌ این‌ نیست‌ که‌ یک‌ طراحی‌ خوب‌ به‌ فروش‌ بیشتر‌ کتاب‌ کمک‌ می‌کند،‌ اما‌ بعضی‌ها‌ در‌ این‌ مورد‌ تنها‌ به‌ دید‌ بازاری‌ می‌نگرند‌ و‌ اگر‌ تصویری‌ به‌ دروغ‌ روی‌ جلد‌ کشیده‌ شود‌ که‌ ربطی‌ به‌ داستان‌ هم‌ نداشته‌ و‌ فقط‌ جذاب‌ باشد‌ و‌ فروش‌ بیشتری‌ داشته‌ باشد‌ ترجیح‌ می‌دهند‌ که‌ این‌ اتفاق‌ بیافتد‌ و‌ بر‌ این‌ اساس‌ چنین‌ ناشری‌ کار‌ را‌ به‌ کسانی‌ می‌سپارد‌ که‌ تازه‌ کار‌ هستند‌ و‌ اغلب‌ تنها‌ دستمزد‌ کار‌ برای‌ آنها‌ مهم‌ است.‌ او‌ می‌گوید‌ این‌ طراحان‌ هرچه‌ که‌ ناشر‌ می‌گوید‌ انجام‌ می‌دهند‌ درحالی‌ که‌ یک‌ طراح‌ خوب‌ به‌ کارخود‌ پایبند‌ است‌ و‌ به‌ اصول‌ و‌ قواعد‌ کار‌ خود‌ اعتقاد‌ دارد‌ و‌ این‌ توانایی‌ را‌ دارد‌ که‌ بتواند‌ ناشر‌ را‌ قانع‌ کند .
‌البته‌ اکثر‌ ناشران‌ قدیمی‌ اطلاعات‌ خوبی‌ هم‌ در‌ مورد‌ کار‌ خودشان‌ و‌ هم‌ کار‌ طراح‌ دارند‌ و‌ می‌دانند‌ که‌ طرح‌ جلد‌ را‌ باید‌ به‌ کدام‌ طراح‌ سفارش‌ بدهند.‌ بعضی‌ از‌ ناشران‌ که‌ به‌ کیفیت‌ و‌ نام‌ خود‌ توجه‌ ندارند‌ و‌ ترجیح‌ می‌دهند‌ به‌ جای‌ طراح‌ با‌ یک‌ اپراتور‌ کار‌ کنند،‌ سفارش‌ جلد‌ را‌ به‌ یکی‌ می‌دهند‌ که‌ مطابق‌ دستور‌ آنها‌ کار‌ را‌ برایشان‌ انجام‌ بدهد،‌ این‌ گونه‌ ناشران‌ فقط‌ می‌خواهند‌ که‌ کارشان‌ راه‌ بیافتد‌ و‌ به‌ کیفیت‌ و‌ زیبایی‌ کار‌ نیز‌ توجهی‌ ندارند .
درباره‌ تاثیر‌ عمر‌ کتاب‌ برنحوه‌ طراحی‌ آن‌ از‌ کشتی‌ آرا‌ می‌پرسیم‌، او‌ در‌ پاسخ‌ می‌گوید‌ که‌ عمر‌ کتاب‌ در‌ طراحی‌ تاثیر‌ ندارد‌ و‌ می‌افزاید: مگر‌ اینکه‌ احتیاج‌ به‌ صحافی‌ خاص‌ داشته‌ باشد،‌ در‌ این‌صورت‌ طراحی‌ برای‌ جلدهای‌ گالینگور‌ با‌ شومیز‌ متفاوت‌ است .‌
او‌ در‌ پاسخ‌ به‌ اینکه‌ آیا‌ طرح‌ جلد‌ کتاب‌ برای‌ هر‌ موضوعی‌ دارای‌ چهارچوب‌ مشخصی‌ است‌ که‌ طراح‌ بر‌اساس‌ آن‌ طرح‌ روی‌ جلد‌ را‌ طراحی‌ کند‌ یا‌ خیر‌ می‌گوید:‌ چارچوب‌ خاصی‌ برای‌ طراحی‌ جلد‌ کتاب‌ وجود‌ ندارد.‌ این‌ بستگی‌ به‌ متن‌ کتاب‌ دارد.‌ برای‌ مثال‌ اگر‌ کتاب‌ شعر‌ را‌ در‌ نظر‌ بگیریم‌ انواع‌ شعر‌ مانند‌ نو،‌ کلاسیک،‌ حماسی‌ و ‌ را‌ می‌تواند‌ شامل‌ شود‌ و‌ شعر‌ هر‌ کدام‌ از‌ شاعران‌ هم‌ ‌حال‌ و‌ هوای‌ خاص‌ خود‌ را‌ دارد‌. پس‌ طرح‌ متناسب‌ با‌ ویژگی‌ های‌ هر‌ شعر‌ شکل‌ می‌گیرد.‌ در‌ صورتی‌ که‌ تمام‌ این‌ کتاب‌ها‌ شعر‌ هستند‌ پس‌ محتوی‌ بیشتر‌ تعیین‌ کننده‌ طرح‌ جلد‌ است‌ تا‌ عنوان .‌
کشتی‌ آرا‌ بعد‌ از‌ ارایه‌ مطالبی‌ در‌ خصوص‌ نحوه‌ طراحی‌ خاطر‌ نشان‌ می‌کند‌ که‌ طراح‌ به‌ طور‌ قطع‌ ‌ باید‌ با‌ مراحل‌ ‌ لیتوگرافی،‌ چاپ،‌ صحافی‌ و‌ عملیات‌ تکمیلی‌ آشنا‌ باشد‌ به‌ طور‌ مثال‌ ‌قطع‌ کتاب‌‌ها‌ را‌ بداند‌ و‌ ‌بداند که‌ هر‌ قطعی‌ از‌ چه‌ ابعاد‌ کاغذی‌ گرفته‌ می‌شود‌ تا‌ بر‌ این‌ اساس‌ بتواند‌ طبق‌ یک استاندارد‌ مشخصی‌ کار‌ کند‌ که‌ کار‌ پرت‌ زیادی‌ نداشته‌ باشد.‌ حتی‌ در‌ برخی‌ از‌ مواقع‌ این‌ طراح‌ است‌ که‌ نوع‌ صحافی‌ را‌ مشخص‌ می‌کند‌ و‌ چون‌ انواع‌ صحافی‌ را‌ می‌داند‌ با‌ توجه‌ به‌ ماندگاری‌ کتاب،‌ نفیس‌ بودن‌ و ‌ مشخص‌ می‌کند‌ که‌ باید‌ از‌ چه‌ نوعی‌ صحافی‌ استفاده‌ شود.‌ کتابی‌ ‌که باید‌ دوام‌ داشته‌ باشد‌ یا‌ کتابی‌ که‌ تاریخ‌ مصرف‌ داشته‌ باشد‌، صحافی‌ خاص‌ خود‌ را‌ می‌طلبد.‌ کتاب‌های‌ درسی‌ و‌ کمک‌ درسی‌ چون‌ به‌ طور‌ معمول‌ فقط‌ یک‌ سال‌ یا‌ دوره‌ خاصی‌ استفاده‌ می‌شوند،‌ صحافی‌ با‌ دوام‌ و‌ گران‌قیمتی‌ را‌ برای ‌ آنها‌ در‌ نظر‌ نمی‌گیرند.‌ در‌ موارد‌ دیگر‌ ممکن‌ است‌ طراح‌ برای‌ بخشی‌ از‌ طرح‌ خود‌ ورنی‌ یا‌ طلاکوبی‌ در‌ نظر‌ گرفته‌ باشد‌ که‌ در‌ صورت‌ آگاهی‌ از‌ مراحل‌ پایانی‌ و‌ تکمیلی‌ کار‌ می‌تواند‌ نوع‌ آنها‌ را‌ تعیین‌ کند .‌

منبع: fikano.ir



مشاهده پست مشابه : ویژگی های لوگو خوب چه باید باشد؟
نظرات این مطلب
نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
توصیه های گرافیکی توصیه های گرافیکی کد امنیتی

درباره ما
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
آرشیو
خبر نامه


معرفی وبلاگ به یک دوست


ایمیل شما :

ایمیل دوست شما :



چت باکس




captcha


پیوندهای روزانه
  • آرشیو لینک ها
آمار سایت
  • کل مطالب : 10
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 2
  • بازدید ماه : 167
  • بازدید سال : 564
  • بازدید کلی : 18589
کدهای اختصاصی